Notícies
Les entitats Dones d’Arreu i Llagostera Solidària han presentat una moció contra la política d’acollida de refugiats de la Unió Europea, de l’Estat espanyol i de condemna, també, al govern Italià per la seva actual política envers les ONG’s que salven vides a la Mediterrània. La moció s'ha aprovat per unanimitat, amb els vots favorables de tots els grups municipals que conformen l’actual ajuntament de Llagostera: Junts per Llagostera, ERC, CUP-Alternativa i PSC.
Dissabte passat, tancàvem la quarta temporada del programa de solidaritat Mirades, que fem conjuntament amb Televisió de Girona. I ho vam fer parlant dels 25 anys de la Coordinadora d'ONG Solidàries. Us proposem recuperar tots els capítols d'aquest 2019.
El 30 de juliol de 1986 el ple municipal d'Arbúcies signava un acord d'agermanament amb el poble nicaragüenc de Palacagüina. L'objectiu era ben clar: «Mostrar la solidaritat amb un poble de Nicaragua, amb la seva lluita per mantenir la seva independència i el dret a la pròpia sobirania nacional, construint una societat més solidària i més justa». Han passat trenta-tres anys.
El 2018 va ser un any marcat per les nombroses manifestacions, aturades i reivindicacions al carrer. Convocatòries per demanar el dret a vot o el dret a l’autodeterminació, però també d’altres drets que crèiem consolidats però que han anat reculant, paral·lelament a l’ascens de les ultradretes que hi ha arreu. I és que el 70è anivesari dels Drets Humans ha estat una bona excusa per fer balanç dels molts encerts de la Declaració Universal dels Drets Humans, però també de les evidents mancances. Ho recollim a la Memòria d'Activitats 2018 de la Coordinadora que ja podeu consultar.
L’Associació ECCIT té en marxa una nova edició del viatge sociocultural al nord del Marroc. Va començar aquest dissabte i s'allargarà fins diumenge vinent, en una estada que vol anar més enllà del "fer turisme" i que proposa una aproximació més profunda a la cultura marroquina.
En el marc de la Unió Europea, l’Estat espanyol se sitúa en quarta posició pel que fa a nombre de sol·licituds de protecció internacional. Amb una xifra de rècord històric de 54.065 demandes es col·loca darrera d’Alemanya, França i Grècia. Són dades de l’informe anual sobre persones refugiades que publica la Comissió Espanyola d’Ajuda al Refugiat (CEAR), que evidencien, també, la dificultat que suposa demanar asil en territori espanyol: només 1 de cada 4 sol·licituds d'asil serà acceptada.
L’Stockholm International Peace Research Institute acaba de fer públic el seu anuari SIPRI Yearbook 2019, on analitza la situació actual en matèria d’armament, desarmament i seguretat internacional. Segons aquest informe, continua la modernització de les forces nuclears mundials malgrat el descens global del nombre d’ogives.
La crisi va fer reduir o desaparèixer els ingressos destinats a la cooperació al desenvolupament per l'àmbit local. Tot i així, des del 2012 es va iniciar una lenta recuperació que a partir del 2015 es fa més evident. Això sí, a la demarcació gironina no hi ha avui cap municipi que assoleixi el 0'7% dels ingressos per a la cooperació. La ciutat que més s'hi acosta és Girona, amb un 0,54%. Aquesta xifra, però, suposa un incompliment de la moció aprovada a finals del 2012 (amb els vots d'ICV, CUP, PSC i PP, i l'abstenció de CiU), que instava el consistori a assolir l'1%. FOTO: Banyoles Solidària
Un any més, des de la Coordinadora d'ONGD i aMS de Lleida ens ho posen fàcil: si no estàs d'acord amb invertir en els exèrcits, no acceptis la declaració i fes objecció fiscal a la despesa militarr. És la campanya "Mogudes per la Pau".
Càritas Girona participa a la Marxa Solidària Mundial que s'organitza en solidaritat amb les persones refugiades i migrants. Des de l'octubre de l'any passat i fins al 30 de setembre es vol completar un viatge comunitrari d'1 milió de quilòmetres. Qualsevol persona pot sumar-se a la iniciativa i muntar la seva caminada per sumar quilòmetres. Foto: Lefteris Partsalis (Càritas Suïssa)
Anar a la carnisseria amb el tupper, reomplir el cartró dels ous, dur sempre una bossa tèxtil al bolso per a les compres imprevistes, prioritzar les compres en botigues de productes a granel…El que faci falta per no gastar ni un gram més de plàstic! Aquest és el repte d’aquesta iniciativa que impulsa el moviment Zero Waste del 3 al 9 de juny i que coincideix amb el Dia Mundial del Medi ambient (5 juny).
El Servei Civil Internacional ha publicat una guia pràctica per a treballar la perspectiva de gènere i LGTBI+ des de l’educació no formal. En anglès i amb el títol “Free to be you and me”, aquesta guia és una eina de suport que conté informació teòrica i conceptes bàsics sobre gènere i sexualitat, així com propostes pràctiques per fer les activitats més inclusives.