Notícies
El proper dilluns 20 de juny, és el Dia Mundial de les Persones Refugiades. Donada l'actual situació amb la crisi humanitària més gran del segle XXI instal·lada a la vella Europa, la data pren més sentit encara. I enguany, Girona commemorarà aquesta data amb un seguit d'actes per recordar d'on venim i per intentar esbrinar cap on anem. Una xerrada, una exposició, una cassolada i un documental per denunciar la vulneració constant del drets de tantes i tantes persones, és la proposta de la Plataforma #GironaAcull, el Servei de Cooperació i Solidaritat de l'Ajuntament de Girona i del Museu d'Història.
L’Ajuntament de Girona ja ha aprovat la resolució de la convocatòria d’ajuts a projectes de Solidaritat i Cooperació corresponent a l’any 2016. En total, 23 projectes solidaris de la ciutat rebran subvencions per un valor total de 162.000 euros: 14 són de projectes de cooperació al desenvolupament i 9, d'educació pel desenvolupament (EpD) i sensibilització.
A partir d'aquesta setmana el CeDRe de la Coordinadora d'ONG Solidàries posa a disposició d'entitats i ciutadania, un nou recurs: l'exposició sobre la ruta que segueixen les persones refugiades, amb fotografies de Sergi Càmara. Inicialment, l'exposició va sorgir a iniciativa del Comitè per a l’Acollida de les Persones Refugiades, en col·laboració amb el Palau Robert, per sensibilitzar l’opinió pública catalana sobre el tema dels refugiats. La versió "roll up" que tenim al CeDRe, s'ha fet en col·laboració i amb el suport de la Diputació de Girona.
La Plataforma #GironaAcull organitza un autobús per a totes les persones que des de les comarques gironines vulguin participar a la manifestació que organitza la plataforma Stop Mare Mortum, diumenge vinent a Barcelona. L'autobús sortirà a les 16h. de l'aparcament que hi ha al davant del pavelló de Fontajau, a Girona, i té un cost de 8 euros. La tornada de Barcelona està programada per les 20.30h.
Ahir vam presentar en roda de premsa la campanya per pressionar i conscienciar la ciutadania per a la derogació del Decret 1004/2015 que regula el procediment per obtenir la nacionalitat espanyola. El canvi normatiu, que va entrar en vigor l'octubre de l'any passat, és un reflex d'una política més policial que integradora, i més de control que de foment de la igualtat de drets i oportunitats. Per aquest motiu, les entitats de la Xarxa Gironina d’Associacions d’Estrangers, de la Coordinadora d’ONG Solidàries, de la Xarxa pels Drets Socials, de la Plataforma #GironaAcull i l'Espai Antiracista de Salt i Girona, posem en marxa diverses accions com una manifestació per aquest mateix dissabte, 11 de juny.
Demà dimecres, 15 de juny, la Comissió de Periodisme Solidari de la Demarcació de Girona del Col·legi de Periodistes, de la qual la Coordinadora d'ONG Solidàries en forma part, organitza una taula rodona per analitzar i debatre el paper dels mitjans de comunicació en la conscienciació de la ciutadania vers les causes i les conseqüències de la guerra de Síria: Sobreexposició mediàtica? Frivolització? Poden fer més els mitjans?
Amb l’objectiu de crear un espai de trobada entre entitats, ens locals i altres actors de la cooperació catalana en relació a l’alfabetització a Nicaragua, l’Associació d'Educació Popular Carlos Fonseca Amador, el Fons Català de Cooperació al Desenvolupament i l’Ajuntament de Girona han organitzat una jornada que partint de l'experiència d'alfabetització a Nicaragua, serveix per analitzar trenta anys de solidaritat des dels municipis catalans. Una jornada, que sobretot està adreçada a ajuntaments, institucions, entitats i persones relacionades amb la cooperació catalana i el procés d’alfabetització de Nicaragua.
El proper dissabte 11 de juny, Olot acull una jornada dedicada als drets civils. Des de l'Institut de Cultura d’Olot i el Consorci d’Acció Social de la Garrotxa es vol treballar diferents drets destinats a garantir la igualtat de les persones i a evitar qualsevol tipus de discriminació per motius de gènere, raça, religió, etc. El periodista Jaume Barberà és un dels ponents de la Jornada.
El passat dissabte 28 de maig, les ONG vam celebrar a Llagostera la nostra Jornada Anual, posant sobre la taula el rol que tenim les entitats en les emergències humanitàries i el cas concret de la crisi actual que es viu a Europa amb les persones sirianes que fugen de la guerra.
Les entitats solidàries gironines estem d'enhorabona. El patronat de Fira de Girona ha aprovat la creació d'un codi ètic que evitarà que l'exèrcit torni a participar en la Fira de Girona, com va passar a l'Expojove. Era una demanda promoguda per les entitats del Consell de Cooperació i Solidaritat de Girona, que ara es farà realitat.
La Xarxa Solidària de Cassà de la Selva posa en marxa un programa d'activitats per a tot el mes de juny sobre les persones refugiades. El cicle posarà sobre la taula els 40 anys d'exili dels refugiats sahrauís, parlaran també dels exiliats republicans, del cas argentí i també del més recent de Síria.
Des de Entebbe, Uganda, arriba a Girona el Cor Safari. Es tracta d'un cor infantil amb nens i nens d'edats entre els 8 i 14 anys, que al seu país conviuen amb 270 infants més en una escola-orfenat, al capdavant del qual hi ha Mama Deborah, una directora que ha optat sempre per la música com a eina per a sanar ferides emocionals produïdes per abandonaments, abusos, violència i pobresa extrema. Aquests nens i nenes ugandesos, s'allotgen en famílies de l'Escola Annexa de Girona i oferiran uns quants concerts a la ciutat. A partir de la setmana que ve, seran a Figueres, Olot i Sant Joan les Fonts. És un projecte de l'ONG Nzuri Daima.